MOTOR

De Fokker S-11 is uitgerust met een zescylinder luchtgekoelde Lycoming O-435-A boxermotor met directe koppeling op de schroefas. De motor is in rubber verend aan de motorbok opgehangen. De motorbok is uit staalbuis gelast en met vier bouten aan het rompvakwerk bevestigd.

De motor is geheel omsloten door beplating. Deze motorbeplating bestaat uit verschillende delen : het vaste voor- en onderstuk, scharnierende zijpanelen en een opklapbare bovenkap. De achterwand van de motorruimte wordt gevormd door het roestvrijstalen brandschot.

Het brandstofsysteem wordt gevoed vanuit twee pliocel (geïmpregneerd nylon) brandstoftanks in de vleugels. Via de brandstofkraan (welke vanuit de stuurhut te bedienen is) het filter en de motorbrandstofpomp komt de brandstof bij de carburateur. In het brandstofsysteem zijn verder een handbrandstofpomp opgenomen om de benodigde brandstofdruk te krijgen voor het starten van de motor en een inspuitpomp (primer).

De motor is van het zogenaamde 'wet sump' type waarbij de olievoorraad zich onder in het carter bevindt.

TECHNISCHE GEGEVENS

Max. vermogen (zeeniveau) : 190 pk bij 2550 rpm
Max. toerental : 2550 rpm
Kruisvermogen (zeeniveau) : 110 pk
Kruistoerental : 2100 rpm
Brandstoftype : 100/130 LL
Schroeftype : Hoffman HO-33*

*   Er zijn verschillende typen propellers in gebruik geweest op de S-11 waaronder een Diepen-FDV
     schroef met spinner, een Aeromatic regulateurschroef zonder spinner en de vaste Hoffman
     HO-33 schroef.